Senatorii PSD și ALDE au părăsit sala la dezbaterea asupra propunerii legislative pentru modificare și completarea OG 26 din 2000 cu privire la ASOCIAȚII ȘI FUNDAȚII prin care se modifică regimul de menținere și acordare a statutului de utilitate publică, astăzi fiind ultima zi înainte de adoptarea tacită prin Senat a acestei legi.
Fără cvorum, propunerea legislativă va fi adoptată tacit de Senat, prima cameră sesizată.

Iată intervenția mea pregătită pentru ședința de plen:

Domnule Președinte de ședință, doamnelor și domnilor Senatori,

Trebuie să vă spun de la bun început că mă îngrijorează faptul că o asemenea inițiativă legislativă a putut fi gândită și propusă în România anului 2017, stat membru al Uniunii Europene.

Nu e normal ca într-un stat modern să avem parte de astfel de inițiative retrogade. Nu e normal, dar era de așteptat. 
De la partidul care nu suferă opinii contrare, nu suportă oamenii independenți și nu concepe o țară în afara controlului total, 
De la Șerban Nicolae, pentru care rezistența anticomunistă din munți a fost un un pericol pentru stabilitatea țării;
De la Liviu Pleșoianu, care e tot mai elogiat pe sputnik și alte site-uri de propagandă rusești.

Era de așteptat ca aceștia să-l ia drept model pe Vladimir Putin. Să-i ia ca exemplu pe Viktor Orban, pe Jarosław Kaczyński și pe Recep Erdoğan. Toate, dar absolut toate, țările cu derive autoritare încep acest drum prin legi cu care să controleze ceea ce trebuie să rămână în afara controlului autorităților: societatea civilă.

Ce propune alianța PSD-ALDE e să tratăm organizațiile neguvernamentale mai aspru și cu mai multă suspiciune decât tratăm partidele politice. Concret, aceste organizații vor trebui să facă un raport semestrial în care să precizeze fiecare venit, fiecare cheltuială, fiecare persoană, cu nume și prenume, și cât a donat. Veti crede că e ironic faptul că ”marii apărători ai libertităților cetățeanului” care apar zi de zi la televizor, când ajung în Parlament nu dau doi bani pe dreptul la viață privată ori la protecția datelor cu caracter personal.

Pentru a ne convinge de cât de absurdă și excesivă e propunerea, e suficient să facem o comparație cu regulile aplicabile partidelor politice. Astfel, partidele politice, entități finanțate și din fonduri publice, sunt obligate să publice doar numele persoanelor care au donat în campaniile electorale sume în cuantum de peste 10 salarii minime.

Reamintesc faptul că, în prezent, toate organizațiile neguvernamentale au deja obligația, conform legislației fiscale, să depună situațiile financiare anuale în termen de 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar. Bilanțurile contabile sunt ulterior făcute publice în formă prescurtată de către ANAF, prin urmare orice persoană interesată le poate consulta.

Sancțiunea suspendării și ”încetării de îndată” a activității este una excesivă și va produce prejudicii importante unor asociații și fundații cu proiecte în curs de implementare. Autorii propunerii legislative ignoră în mod evident specificul activității ONG-urilor care derulează proiecte cu finanțare nerambursabilă, inclusiv din fonduri europene.

Propunerea legislativă ignoră de asemenea impactul administrativ al aplicării unor astfel de măsuri asupra celor 85.123 de asociații, 18.881 de fundații și 1.368 de federații existente astăzi în România.

Nici propunerile referitoare la reglementarea statutului de utilitate publică nu par a se baza pe o cunoaștere serioasă a domeniului propus reglementării. Enumerarea limitativă a domeniilor în care ONG-urilor pot dobândi statut de utilitate publică exclude categorii importante, cum ar fi organizațiile cu profil civic sau cele care au drept misiune apărarea drepturilor omului.

Mai mult decât atât, absurdul ne arată că 47%, deci jumătate din toate ONG-urile care au primit statut de utilitate publică prin Hotărâre de Guvern, au primit acest statut în anul electoral 2004 și anul electoral 2008. Coincidență sau nu, exact în timpul guvernărilor Năstase și Tăriceanu.
Dacă ne interesează cu adevărat să facem lumină în circuitul banilor, vă propun să începem de aici, să vedem cine sunt beneficiarii fondurilor alocate discreționar de cei doi prim-miniștri, amândoi certați acum cu legea.

Știm cu toții, însă, că nu banii sunt elementul central aici, nu transparența și contabilitatea sunt prioritatea coaliției PSD-ALDE. Ci crearea unui rău imaginar, un rău la nivel global, ahtiat să distrugă poporul român și pe Dragnea, dar de care să ne apere PSD și ALDE. Tot acest delir mistic a fost numit de curând ”Statul paralel” .

Îmi pare rău să constat că, după 30 de ani, ne-am întors în punctul din care am plecat. Că încă persistă această mentalitate în care partidul de la putere trebuie să dețină totul. Presa liberă a fost deturnată de mult iar televiziunile au devenit niște simple portavoce ale guvernării. Ce a mai rămas liber și necenzurat era însăși societatea civilă, prin aceste organizații, dar și o singură voce critică și liberă pentru voi este prea mult.

Îmi pare rău să constat că Neo-Fesenismul trăiește.

USR votează împotriva propunerii de lege și va face tot posibilul pentru a opiri intrarea ei în vigoare.

Categorii: Luări de poziție

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *