Liderul grupului USR din Senatul României Vicepreședinte al USR

Războiul e lung, e de anduranță. Câștigi o bătălie, pierzi două, lumea se schimbă în bine încet. Știm însă că e războiul nostru și că îl vom câștiga.

Cea de-a patra sesiune parlamentară a actualei legislaturi s-a încheiat recent și, când mă uit înapoi la ea, îmi dau seama cât de bine reflectă măsura victoriilor luptelor purtate împreună, dar și dimensiunea viitoarelor provocări. Aproape toate semnalele de alarmă trase de opoziție privind schimbările Codului penal, Codului de procedură penală, Legilor justiției sau Codului Administrativ au fost confirmate de Curtea Constituțională ca reprezentând atacuri la adresa legii fundamentale a tării. Parlamentul European, Comisia de la Veneția și Comisia Europeană au transmis mesajele politice cele mai ferme și mai îngrijorătoare de la începutul luptei României împotriva corupției și pentru consolidarea statului de drept: acestea sunt noțiuni cu care un guvern incompetent nu se poate juca după bunul plac.

Dar nu, se pare că actuala coaliție de guvernare, maestru al dezastrului, un amestec toxic de corupție, incompetență și ură viscerală la adresa statului de drept, nu vede în aceste semnale niciun motiv de retragere. Declară Curtea Constituțională modificările la Codul penal drept neconstituționale? În secunda următoare Guvernul scoate din sertar o O.U.G. care să legifereze aceleași soluții dezastruoase pentru independența și eficiența actului de justiție. Ce nu-și dau ei seama este cât de falsă este lupta pe care o duc și că nu fac altceva decât să urmeze orbește un model autocratic perdant.  

Dacă am motive de a fi optimist și mândru de ce am realizat, acestea vin dinspre grupul parlamentar al cărui lider am onoarea să fiu și dinspre miile de cetățeni care ne-au acordat votul lor de încredere și care protestează neobosit față de abuzurile ce ne amenință zilnic libertatea și drepturile.

Știu că va veni un an greu pentru valorile în care credem ferm și care ne definesc ca indivizi și cetățeni. Dar știu și că ne-am trasat clar și convingător drumul către ce vrem cu adevărat să devenim – acea majoritate căreia îi pasă de ce vor cetățenii și care va învinge.

Activitatea biroului parlamentar în sesiunea septembrie - decembrie 2018 în cifre

moțiune de cenzură împotriva Guvernului Dăncilă
moțiuni de cenzură împotriva miniștrilor Economiei și Turismului.
de întrebări și interpelări parlamentare
de luări de cuvânt în plen
declarații politice
inițiative legislative al căror inițiator/co-inițiator am fost au fost adoptate de Parlament
inițiativă legislativă nouă al cărei inițiator sunt depusă în Parlament
inițiative legislative noi semnate alături de alți parlamentari depuse în Parlament
inițiativă legislativă amendată cu succes în comisia de raport a Senatului

Propunerea mea legislativă pentru completarea art.168 din Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 a fost adoptată de Parlament. Ea obligă școlile doctorale să  transmită un exemplar în format tipărit și în format electronic al tuturor tezele de doctorat la Biblioteca națională a României, pentru a preveni plagiatul tezelor de doctorat. Forma trimisă spre promulgare poate fi consultată aici.

Tot în această sesiune parlamentară a fost adoptată de parlament propunerea legislativă pentru instituirea anului 2019 ca “Anul Cărţii” în România, pe care am inițiat-o alături de  deputatul PNL, Ovidiu Raețchi. Ca urmare a acestei legi, în 2019 vor fi organizate turnee ale scriitorilor în școli, licee precum și în diverse locuri din țară pentru a susține lecturi publice în fața elevilor, dar și în fața iubitorilor de literatură.

Propunerea legislativă pe care am inițiat-o pentru modificarea şi completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice este un răspuns la una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă patrimoniul istoric construit din România. Anume, faptul că statul nu are mijloacele de a interveni atunci când proprietarii privați de monumente istorice nu pot sau nu doresc să intervină pentru salvarea acestora de la colaps sau pre-colaps. În acord cu obligațiile asumate de România prin ratificarea Convenției de la Granada, propun asemenea mecanisme, care îmbină sprijinirea financiară a eforturilor de salvgardare cu măsurile de preluare în proprietatea statului a clădirilor valoroase de patrimoniu. O descriere a propunerii legislative poate fi consultată aici.    

În cea de-a patra sesiune parlamentară am fost semnatar alături de alți parlamentari USR și ai altor partide a 17 inițiative legislative depuse spre dezbatere în Parlamentul României.

Dintre acestea, aș vrea să amintesc Legea parteneriatul civil, depusă la finalul lunii octombrie 2018. Scopul legii este să protejeze cuplurile de același sex sau de sex diferit care trăiesc într-o formă de uniune de uniune civilă, în afara căsătoriei, dar care își doresc să își împartă viața, bunurile, asigurările. Necesitatea adoptării urgente a proiectului de lege este dată de jurisprudența CEDO recentă în ceea ce privește protejarea dreptului la viață de familie dar și de jurisprudența recentă a Curții Constituționale a României. Proiectul de lege poate fi consultat aici.

În calitate de membru al Comisiei pentru învățământ, știință tineret și sport din Senat, am propus o serie de amendamente la Legea Tineretului (raportul suplimentar de admitere cu amendamentele la care am contribuit este aici) însușite de comisie și anume:

-Familia tânără este familia în care membrii cuplului sunt tineri sau familia în care unicul părinte este tânăr (pentru familia monoparentală).

-Statul acordă scutiri pentru taxele de înscriere precum și scutirea de la plata impozitului pe venit timp de un an pentru societățile comerciale (start-up-uri, mici afaceri) înființate de tineri care au cel puțin studiile obligatorii efectuate.

-Statul are obligația de a asigura programe specifice de locuințe timp de 2 ani tinerilor care la vârsta de 18 ani le încetează măsura protecției speciale (tinerii din centrele de plasament sau care au fost în grija unor asistenți maternali).

– Familiile tinere, care au în întreținere cel puțin doi minori, beneficiază de măsuri de susținere din partea statului.

Referendumul organizat pe datele de 7 și 8 octombrie 2018 și-a propus modificarea art. 48 din Constituția României, în sensul de a înlocui sintagma „între soți” din art. 48, alin. (1) al Constituției ca fiind baza familiei, cu una mai restrictivă, „între un bărbat și o femeie”.

M-am opus acestei modificări, încă de la apariția ideii în spațiul public, deoarece acest referendum a fost conceput și promovat împotriva unei minorități sexuale, LGBT, este profund neconstituțional și împotriva dreptului fundamental la viață privată.

În calitate de lider al Grupului Parlamentar USR din Senatul României am sesizat Biroul permanent al Senatului și Curtea Constituțională a României cu privire la problemele de constituționalitate ale inițiativei legislative și implicit ale referendumului.

În numeroasele dezbateri televizate la care am participat am spus că acest referendum nu rezolvă nici problema violenței domestice, nici situația copiilor născuți în afara căsătoriilor și nici situația familiilor sărace.

I-am îndemnat pe toți cetățenii României la o campanie activă de boicotare a referendumului pentru modificarea Constituției. Aproape 80 % dintre români au ales să nu se prezinte la urne pentru că acest referendum nu a fost despre familie sau drepturile omului, ci a fost un referendum al urii și al dezbinării.

În decursul acestei sesiuni parlamentare, am trimis trei sesizări către Parchet, Avocatul Copilului, Direcția Generală de Asistență și Protecția Drepturilor Copilului și Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție în care am sesizat abuzuri la care sunt supuși unii copii instituționalizați.

Ca urmare a sesizării mele către DGASPC Vrancea împotriva unui asistent maternal care exploata minori prin muncă forțată și îi priva de dreptul la învățătură, instituția a suspendat contractul de muncă al asistentului maternal pentru doi copii frați, a sesizat organele de cercetare penală și i-a introdus pe copii într-un program de consiliere psihologică.

Am sesizat, de asemenea, un caz de rele tratamente asupra minorilor de la Liceul Tehnologic Special George Barițiu din Oradea. Ca urmare, conducerea liceului a fost demisă iar în prezent cercetările continuă.

Am depus și am susținut la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării o sesizare împotriva ministrului Muncii și Solidarității Sociale, dna Olguța Vasilescu. „Ca neamț, să vorbești de gazare trebuie să ai mult curaj“, asta a declarat doamna Olguța Vasilescu cu ocazia protestelor din data de 10 august 2018 din 2018, cu referire la Președintele României. Am considerat că declarația d-nei Olguța Vasilescu este o încălcare gravă a legislației anti-discriminare, o declarație cu caracter de propagandă național-șovinistă, ce instigă la ură împotriva minorității germane. Am speranța că CNCD va sancționa corespunzător acest comportament.

În decembrie 2018, am sesizat la Curtea Constituțională, în calitate de lider al grupului USR din Senat, numirea doamnei Ancuţa Gianina Opre pentru un nou mandat de președinte al Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPCP).

Am considerat că numirea d-nei Ancuța Geanina Opre nu este constituțională deoarece nu sunt întrunite cerințele impuse de legea ANSPCP privind calificarea și experiența președintelui autorității, cvorumului privind numirea în această funcție precum și privind procedura parlamentară de numire.

Din ianuarie 2019 începe a doua jumătate a mandatului, iar următorii doi ani vor fi probabil mai importanți decât primii doi pentru viitorul României. Misiunea unui ales în Parlament este mai mult decât a îndeplini câțiva indicatori din fișa postului, iar munca lui nu poate fi întotdeauna cuantificată. Misiunea unui ales al cetățenilor este să-i reprezinte pe cetățeni și să lupte pentru democrație, libertate și justiție atunci când acestea sunt puse în pericol prin toate mijloacele pe care le are la dispoziție. Iar tocmai asta voi face și în următorii doi ani ai mandatului meu.