Cea de a șasea sesiune a parlamentară a mandatului meu de senator a adus cele mai mari schimbări la nivelul politicii naționale românești. Confruntându-se cu un PSD fără Liviu Dragnea, opoziția a reușit să câștige detașat alegerile prezidențiale și să dea jos guvernul Dăncilă prin moțiune de cenzură.
Am votat atât pentru moțiunea de cenzură, cât și pentru învestirea guvernului Orban. Al doilea vot a fost condiționat de o listă de măsuri impuse de USR pe care guvernul liberal se angajează să le ia în timpul mandatului. Am crezut și cred că aceasta a fost metoda pragmatică de a scoate PSD de la butoane și a mări șansele unor măsuri de a fi adoptate, precum alegerea primarilor în 2 tururi sau reînscrierea Roșiei Montane în Lista Patrimoniului UNESCO.
În afara acestui eveniment politic, munca mea de senator a continuat ca în restul anilor. Mi-am dedicat timpul și activitatea cauzei copiilor aflați în grija statului, Educației și Culturii în cea mai mare parte. Mi-am folosit folosit atribuțiile de membru al Senatului pentru promovarea cauzelor societății civile și pentru transparentizarea activității guvernului. În orice mod și oricând a fost nevoie, acțiunile mele s-au îndreptat spre îndeplinirea mandatului meu: reprezentarea cetățenilor.

EDUCAȚIE
Fenomenul plagiatului:
Probabil cea mai mare rușine a mediului academic românesc, fenomenul doctoratelor plagiate a ajuns și în această sesiune în atenția Parlamentului. O mare coaliție formată din politicieni de toate culorile împreună cu universitari din toate regiunile țării a reușit să mai pună o cărămidă în calea eradicării acestui fenomen.
După zecile de descoperiri ale plagiatului, multe dintre ele aparținând colegilor mei parlamentari, s-a trecut la un plan B. Modificând o OUG de pe vremea guvernului tehnocrat, partidele au schimbat modul de retragere a titlului de doctor. Dacă până acum retragerea se realiza prin decizia ministrului, mai mult o formalitate chiar, de acum înainte va fi nevoie de o decizie a instanței. Altfel spus, au blocat întregul proces.
M-am luptat împotriva acestui amendament și voi lupta în continuare pentru transparentizarea mediului academic. Căci nu vorbim numai de fenomenul plagiatelor în sens restrâns, ci despre crearea unui mediu academic intedependent, care să producă noi cunoștințe, nu sinecuri, și să formeze noile generații.
Politică și învățământ:
Asemenea baronilor locali ce obțin puterea politică și împart contracte ori funcții susținătorilor, unii directori de școli ori rectori se folosesc de atribuțiile lor pentru menținerea funcției. Separarea învățământului de politic pare un nod gordian pe care nu-l putem tăia pur și simplu.
De aceea, alături de colega mea Cristina Iurișniți, am inițiat legea prin care directorul și directorul adjunct al școlii să nu poată ocupa funcții de conducere într-un partid politic. Legea a trecut de Camera Deputaților, însă mai avem un drum lung de parcurs până la promulgare.
În același timp, întrucât baronizarea universităților prinde rădăcini tot mai adânci, am înaintat legea prin care rectorii vor putea deține maxim două mandate. Un pas mare spre democratizarea universităților este să învățăm că instituțiile nu stau într-un singur om.

Viziunea pentru Educație
Avem astăzi două mari curente în privința învățământului. Primul este cel dominant și reprezentat de PSD, care vede rolul profesorului ca fiind unul autoritar, care trebuie să constrângă elevul la nevoie și să-și impună punctul de vedere. Al doilea este cel în care profesorul are rol de îndrumător, care are la îndemână cu totul alte mijloace pentru a-l ajuta în educația lui.
Viziunea conservatoare a PSD se traduce prin inițiative precum cea votată în ultima cameră sesiunea aceasta: Legea „militarizării”. Este o lege care conferă statut de autoritate publică profesorului, ceea ce îl transformă într-un soi de agent constatator și deschide posibilitatea obținerii unui permis de port-armă. O viziune anacronică, nepotrivită și care transmite un mesaj cu totul nepotrivit. Eu la rândul meu sunt profesor și predau de mulți ani studenților.
Iar ce pot să spun este că avem nevoie de un sistem de învățământ ce caută să potențeze spiritul liber și creativitatea noii generații, nu să-l constrângă. Voi lucra mai departe în cele 2 sesiuni de mandat rămase să împing lucrurile în direcția potrivită.

PROTECȚIA COPILULUI
Sunt 2 ani de când îmi dedic o mare parte din activitatea mea de senator copiilor aflați în grija statului ori ignorați de acesta atunci când au nevoie. Unul dintre cele mai mari eșecuri îl reprezintă fără îndoială cazul Țăndărei, finalizat anul acesta cu achitarea tuturor inculpaților. După ce statul român, incluzând poliția și justiția au eșuat în protejarea copiilor traficați și trimiși la cerșit în Marea Britanie, instanța a achitat toți inculpații.
Anul trecut, alături de mai multe organizații și asociații, am înaintat guvernului un Memorandum cu un set de reforme ce trebuie implementate cât mai curând. Guvernul PSD a ignorat complet aceste solicitări însă, după moțiune, am avut o primă întâlnire cu premierul Orban și Mădălina Tuzla, președintele ANDPDCA. Am reușit să obțin din partea guvernului promisiunea combaterii fenomenului psihiatrizării copiilor și permiterea vizitelor inopinate în centrele de plasament pentru organizațiile ce se ocupă cu protecția copilului.
În cadrul Parlamentului, am susținut o serie de amendamente la Legea Copilului pentru a îmbunătăți pe cât posibil condițiile copiilor aflați în grija statului. Unul din amendamente prevede ca, pe lângă monitorizarea de după ieșirea din centrul de plasament la majorat, tânărul să poată primi și ajutor sub orice formă atunci când are nevoie. O modificare față de situația actuală unde monitorizarea, acolo unde există, nu oferă altceva decât date statistice.
Alt amendament important privește accesul părinților biologici la informații privind viitorii părinți adoptatori ai copilului. Deși irelevant la prima vedere, am adunat numeroase povești în care părinții biologici efectuau diverse șantaje ori intimidări față de părinții adoptatori din motive ignobile.

CULTURĂ
Am continuat dezbaterile și discuțiile cu oamenii din domeniul cultural în vederea realizării Statutului Artistului. O problemă subliniată inclusiv în cadrul Conferinței Generale UNESCO de la Paris din 2019 în Raportul „Cultura și condițiile de lucru ale artiștilor”. România rămâne una din statele europene cu cele mai mici și precare sisteme de protecție socială a artiștilor, iar pentru asta e nevoie de mai mult decât efortul artiștilor în cauză ori a pieței culturale. E nevoie de sprijin real și consistent al proiectelor și de a asigura celor ce trăiesc din activitate culturală o viață cât mai sigură.
Roșia Montană rămâne la rândul ei unul din obiectivele mele principale. Deși România a ajuns să se facă de rușine în cadrul Conferinței UNESCO din Qatar în 2018 când a cerut retragerea Roșiei Montane de pe ordinea de zi, odată cu plecarea guvernului PSD se deschide o mare oportunitate în fața noastră.
La audierea lui Bogdan Gheorghiu, propus ministru al Culturii în guvernul Orban, am ridicat problema Roșiei Montane. În acest stadiu, pentru includerea sitului în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO și reluarea procesului oprit de PSD, guvernul nu trebuie decât să trimită o notificare. O simplă formalitate.
Împreună cu câțiva colegi din USR am impus în Acordul de susținere al guvernului condiția reluării procesului de includere a Roșiei Montane. Vom pune toată presiunea pentru a ne asigura că această promisiune va fi îndeplinită de guvern.

CARTA VALORILOR
Dincolo de activitatea mea din Parlament, consider a fi datoria mea în a reprezenta cetățenii și în relațiile din interiorul partidului din care fac parte. M-ați votat ca membru al unei liste electorale USR pe circumscripția Bucureștiului, așadar consider a fi de interes public și activitatea mea politică internă partidului.
Sesiunea aceasta USR a adoptat în sfârșit un document doctrinar, Carta Valorilor. Carta reprezintă un proiect pe care l-am coordonat începând cu primele dezbateri deschise tuturor membrilor partidului și până la ultimele retușuri. Reprezintă un pas mare pentru partidul care vrea să ofere o alternativă la întreaga clasă politică veche, care își va construi programul și oferta politică pe o doctrină solidă și valori puternice ale democrației liberale.
INIȚIATIVE LEGISLATIVE: 10 în sesiunea cu Nr. 6
97 în cele șase sesiuni parlamentare
NUMAR | ||||
1 |
| înregistrat la Senat pt. dezbatere | ||
2 |
| înregistrat la Senat pt. dezbatere | ||
3 |
| înregistrat la Senat pt. dezbatere | ||
4 |
| înregistrat la Senat pt. dezbatere | ||
5 |
| înregistrat la Senat pt. dezbatere | ||
6 |
| înregistrat la Senat pt. dezbatere | ||
7 |
| în lucru, la comisiile permanente ale Senatului | ||
8 |
| înscris pe ordinea de zi | ||
9 |
| Comisia sesizatã în fond a depus raportul | ||
10 |
| Comisia sesizatã în fond a depus raportul | ||
DECLARAȚII POLITICE: 3 în sesiunea cu Nr. 6
52 în cele șase sesiuni parlamentare
| |||
| |||
|
ÎNTREBĂRI ȘI INTERPELĂRI: – 5 în sesiunea cu nr. 6
153 în cele șase sesiuni parlamentare
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|
INTERPELĂRI PRIM-MINISTRU: 3 în sesiunea nr. 6
34 în cele șase sesiuni parlamentare
| |||
| |||
|

LUĂRI DE CUVÂNT ÎN PLEN: 23 în sesiunea nr. 6
333 în cele șase sesiuni parlamentare
Data | Stenograma |
|
2019-12-11 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-12-11 | |
2019-12-09 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-12-09 | |
2019-11-27 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-11-27 | |
2019-11-26 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-11-26 | |
2019-10-14 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-10-14 | |
2019-10-07 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-10-07 | |
2019-09-25 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-09-25 | |
2019-09-23 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-09-23 | |
2019-09-04 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-09-04 | |
2019-09-02 | Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2019-09-02 |
MOȚIUNE DE CENZURĂ – 1 în sesiunea nr. 6
MOŢIUNI: 14 în cele șase sesiuni parlamentare
Obiectul Moţiunii | Iniţiatori | Data depunerii Moţiunii | Data dezbaterii Moţiunii | Rezultatul votului |
Ca să reconstruim România, Guvernul Dăncilă trebuie demis de urgență! | 2.10.2019 | 10.10.2019 | Admisa |